Monday 20 February 2012

peperiksaan Bahasa Inggeris

Hye! Aloha! Assalamualaikum..


Ok, kali ni entri aku pasai peperiksaan atau dalam bahasa Queen Elizabeth; EXAMINATION..
Korang tawu tak, sebenarnya aku paling benci exam?? Bwahaha, yes i do hate exam! Haih, awatla sistem pendidikan  kt Malaysia ni berorientasikan peperiksaan?? Rimas aku ooo.. Boleh dak pi tukaq jadi sistem laen, maksud aku tak payah guna peperiksaan sebagai indikator utama untuk tengok kemampuan sebenar pelajar... 


Korang tawu tak, exam ni tak betol2 mengukur kemampuan seorang pelajar.. Dah terbukti kot, atas kertas dapat bukan maen lg 100%, sekali pegi interview, hancussss beb! Apa maknanya tu???!! Takkan tu pun tak paham2 lg y sistem ni kurang berkesan..(Apesal aku emo sangat ni??? bwahaha, gila!)


Ok, point aku y sebenar tulis entri ni bukan nak sumpah seranah pasal exam, ekekeke... Aku cuma nak cerita kat hangpa suma camna aku berlatih speaking untuk muet rabu ni.. hahaha.. Oke, aku ada baca kat satu buku ni, dia duk habaq kt aku y kalo nak lagi fluent speaking, kena practise depan cermin.. Apa lg? aku pun try la, aku ni pantang sikit jumpa petua, teros nak cuba.. muahahaha


Aku pun pi try speaking in front of the mirror, mula2 berjalan lancar (ecececece) tapi tetiba tersekat-sekat pabila ku terpandangkan wajahku yang ayu lagi kiut ini, hahahahaha.. Xselesa plak aku tengok muka aku sendiri depan cermin sambil duk cakap sal current issues, pastu duk buat gestures bagai, hahaha, mcm pelik.. ngeh3, arap2 aku tak la dipandang pelik seperti aku memandang diriku saat speaking test nanti, wahahaha


Disebabkan tersekat-sekat, maka aku menjadi bosan, dan aku pun mebaringkan diri di atas tilamku yang empuk ini, dengan cubaan ber'speaking' sambil terlentang. Malangnya, cubaan gagal, kerana aku rasa aku macam tertelan English words yang aku cuba nak sebut.. I'M CHOKING U KNOW?! hahahaha, apa lagi, aku pun bangun dan duduk lantas menyambung latihan itu.. Tidak ku sangka suara aku begitu kuat hinggakan ada kawanku datang lalu bertanya padaku,


Kawan: Tini tgh buat ape? Tini ok x?
Aku: erkk, emm, ok, hehehe, nape? nak          join ker? hehe
Kawan: hehe, ouh xpela, ingatkn tini x ok, terjerit2 sorg2


=.="..  aper punyer kawan daaaaaaaaaaaaa, bkn nk support,  nk ckp aku sewel la tuuu.. adeh... Maka, selepas itu, aku pon merasa "demotivated" untuk meneruskan latihan, maka aku pun berbaring n lastly, apa lagi membuta la aku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haish, terganggu sesi latihan aku! Cis.. Setelah bangun, aku pon bercita-cita ingin menyambung latihan itu, malangnya sampai sekarang, belom ku sambung! N right now im updating my blog!!!! What the snailllllll???!!! ish3x... hahaha, xpe, y penting aku puas hati..


Oke, korang dah dengar kn repekan aku, haaa, sekarang aku nak share plak dengan korang tips untuk berjaya dalam discussion.. Tips ni bole jer apply kt sumer language, xkisahla german ker, arab ker, bahasa org asli ker, aper pon boleee~~~ bahasa makhluk asing pon bole~~


ni dia, meh sini meh sini, baca nooo~


1. Please overcome your nervousness
2. Control your facial expressions and gestures (jangan duk buat gestures cam En Karam Singh plak)
3. Make eye contact
4. Show vitality and spontaneity
5. Exercise voice control


Haaa, tu jela, aku nk share ngn hangpa, y penting dalam diskusi, hangpa jangan takot, chillax sudah, sebelum tu baca la bismillah n doa banyak2.. berkat sikit :')


Okela, tu ja aku nak share arini, tata~
Wassalam
=D


Mak, adik janji tak main lagi game pasni, sekali ni jer, please3x......hehe



2 comments: